تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
کد خبر : 3253

در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران عنوان شد:

صنعت معدنکاری ایران می‌تواند برای چرخ اقتصاد مفید باشد

صنعت معدنکاری ایران می‌تواند برای چرخ اقتصاد مفید باشد
اخبارمالی- دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران ۹ تا ۱۱ خرداد ماه در محل هتل بین المللی المپیک با حضور بزرگان صنعت خردایش با محوریت نقش ماشین‌آلات خردایش و فرآوری در زنجیره معدنکاری برپا خواهد شد.

به گزارش اخبار مالی، روز شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱  نشست خبری با عنوان دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران رویداد بزرگ معدنی که با نام تجاری IMIEX 2022 نیز شناخته می‌شود  با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، محمدنبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن، سعید منصوری رئیس انجمن شن و ماسه استان تهران در خانه معدن ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، گفت: یکی از رسالت های خانه معدن معرفی صنعت معدنکاری است تا بگوییم این صنعت، صنعت خاصی می باشد و افزود در کشور ۶۰۰۰ معدن فعال داشته که ۲۲۰۰ مورد آن معادن شن و ماسه هستند.

رئیس خانه معدن ایران افزود: معادن شن و ماسه و تولید آن از اهمیت زیادی در کشورها برخوردار است یعنی نشان دهنده این است که چه میزان بتن ریزی در کشور صورت می پذیرد. متاسفانه تا امروز این موضوع جدی گرفته نشده ولی برای آینده باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی داشته باشیم.

بهرامن اضافه کرد: بخش صنعت نقش اساسی در معدنکاری دارد و ما اعتقاد داریم چنانچه صنعت توسعه پیدا کند معدنکاری را به پیش خواهد برد اگر صنعت توسعه داشته باشد می توان این زنجیر را کامل کنیم.
وی در خصوص ماشین آلات مورد نیاز افزود: ما نیاز های خود را به تولیدکنندگان منتقل کردیم و همین موضوع باعث شد تولیدکنندگان نیازهای ما را با تلاش فراوان برطرف کنند، حتی ماشین آلات تولیدی را به دیگران هم ارائه دادند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ کراشر ساز داریم که عمدتاً در منطقه کرج و شهریار هستند، برخی از آنها توانستند این ماشین آلات را بومی‌سازی کنند و خوشبختانه برای ساخت اینگونه ماشین آلات مواد اولیه همچون آهن و فولاد تولید داخل در دسترس است. حتی تولیدکنندگان توانستند ماشین آلات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

صنعت معدنکاری ایران در بخش خردایش به خودکفایی رسید

در ادامه نشست مذکور محمدنبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار مالی مبنی بر اینکه برگزاری همایش مذکور چه ادافی را دنبال می کند گفت: همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران  ادعا دارد که در بخش خردایش صنعت به خودکفایی رسید چرا که توانسته ایم در شرایط تحریم  به ۵۰ کشور صادرات داشته باشیم و این یک ادعا نیست  بلکه اسناد آن هم موجود است .

وی ادامه داد: درهمایش مذکور توجه ویژه‌ای به ضرورت زنجیره معدنکاری  خواهیم داشت  چرا که زنجیره های ما بدین صورت است که شن و ماسه به عنوان پیشران صنعت ساختمان و عمران  است و زمانی که بخش صنعت و عمران فعال شود بدنبال آن بخش ساختمان سازی نیز فعال خواهد شد و همچنین شغل های مرتبط با آن که بیش از ۱۰۰ شغل است در کشور راه اندازی و به این چرخ اضافه خواهد شد و به همین دلیل صنعت معدن کاری را به عنوان یک صنعت پیشران را می بینیم و مدعی هستیم که  این صنعت می‌تواند برای چرخ اقتصاد بسیار مفید باشد .

رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن  ادامه داد: ۷۵ درصد مصالح شن و ماسه وارد بتن و ۹۵ درصد شن و ماسه وارد آسفالت میشود و در کتابی که در روز نمایشگاه رونمایی خواهیم کرد  به این نکته  توجه شده است که صنعت معدن کاری بعد از آب مهمترین و بیشترین مصرف را در شن و ماسه و سنگدانه خواهد داشت و باید به این صنعت توجه ویژه‌ای شود.

رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن با اشاره به این مطلب که دیپلماسی معدنی در وزارت صمت در حال رواج است که امیدواریم این روند ادامه یابد گفت: مصوبه ای برای واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم گرفته ایم. البته ماشین آلات رده پایین و خرد را از تولید داخل تامین می کنیم.

 رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن با اشاره به صادرات شن و ماسه و مصالح ساختمانی، گفت: تاکنون موفق به صادرات مصالح ساختمانی نشده ایم زیرا هر کشوری حداقل‌هایی را برای تولید داخل دارد. در بخش مربوط به سیمان نیز صادرات سیمان خاصی نداریم زیرا اغلب کشورها تعرفه‌های سنگین گذاشته اند اما صادرات کلینکر انجام می‌شود. نکته این است که کارخانه‌های سیمان نزدیک به دریا صادرات بهتری می‌توانند انجام دهند.

 وی با بیان اینکه شن و ماسه ایران کیفیت بسیار مطلوبی دارد، افزود: در بخش تولید شن و ماسه کارهای مهندسی خاصی نداشتیم و فعالیت در این بخش بیشتر سنتی بود منتهی از ۲۰ سال پیش که تقاضا برای خرید شن و ماسه باکیفیت افزایش یافت، تولید محصول با کیفیت بهتر در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون کشور از نظر شن و ماسه غنی است.

 

با توجه به تولید و مصرف سیمان در کشور میزان مصرف سنگدانه ها بین ۵۰۰ تا ۱/۵ میلیارد تن درسال تخمین زده می شود که بخش اعظم این تولیدات در اختیار وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران برون شهری و بین شهری است

 

 یوسفیان ادامه داد؛با توجه به تولید و مصرف سیمان در کشور میزان مصرف سنگدانه ها بین ۵۰۰ تا ۱/۵ میلیارد تن درسال تخمین زده می شود که بخش اعظم این تولیدات در اختیار وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران برون شهری و بین شهری است.

 

 وی اظهار کرد: از حدود ۶ هزار معدن فعال در کشور، ۲۲۰۰ معدن مربوط به شن و ماسه است.

با دستگاههای تصفیه ، مصرف آب را به حداقل رساندیم

در ادامه این نشست  سعید منصوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه صنایع معدنی صنایع آب بری است و کشور با بحران آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند در مورد تمهیداتی که بخش شن و ماسه در این باره اندیشیده است گفت: در مورد مساله شن و ماسه که خیلی آب بر است کارهای زیادی انجام شده است. اگرچه در سالیان گذشته شستشوی شن و ماسه کار سختی بود اما با همکاری مسئولان این بخش و همچنین واردات دستگاههای بازیافت آب، امروز مصرف آب را به حداقل رساندیم.

رئیس انجمن شن و ماسه استان تهران افزود: در حال حاضر در شست و شوی شن و ماسه از دستگاههای تصفیه آب که براساس جدیدترین تکنولوژیهای روز هستند استفاده می شود که توانسته مصرف آب در بخش معادن شن و ماسه به یک دهم برساند.

سعید منصوری در ادامه به بومی سازی دستگاههای تصفیه آب در ایران اشاره کرد و افزود: اگرچه موادی که برای بازیافت و ته نشین شدن آب در این دستگاهها استفاده می شود بسیار گران است اما با همه این مشکلات بخش شن و ماسه توانسته مصرف آب را به ویژه در در منطقه قدس و شهریار مدیریت کند. در حال حاضر نیز تقریبا همه کارخانه ها به این دستگاههای تصفیه کن مجهز هستند.

گفتنی است: ماشین‌آلات خردایش و فرآوری نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده در زنجیره معدنکاری کشور دارند که در IMIEX 2022، تولیدکنندگان این ماشین‌آلات آخرین دستاوردهای خود را به شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان ارائه خواهند کرد.

 این گزارش حاکی از آن است که گردهمایی بزرگ معدنکاران و تولیدکنندگان ماشین‌آلات خردایش و فرآوری، بزرگترین رویداد معدنی کشور در این بخش است که در آن از یک سو معدنکاران محصولات مورد نیاز خود برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر را به تولیدکنندگان داخلی معرفی می‌کنند و از سویی دیگر فعالان صنعت خردایش و فرآوری نیز از توانمندی‌های خود برای تجهیز معادن به ماشین‌آلات مورد نیاز سخن می‌گویند.

– دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران

– دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران

– دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.