تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر : 6044

نشست توسعه تجارت ایران و جمهوری تاتارستان روسیه به میزبانی بورس کالا

نشست توسعه تجارت ایران و جمهوری تاتارستان روسیه به میزبانی بورس کالا
اخبار مالی: نشست مشترک هیأت بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان روسیه به ریاست معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان با مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران برگزار شد.

در این نشست، زمینه‌های همکاری دوجانبه در خصوص تسهیل تجارت کالا و امکان برقراری ارتباط بین فعالان بازار به ویژه صنایع خودروسازی، فلزی، پتروشیمی و کشاورزی جمهوری تاتارستان و ایران از مسیر بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

بورس کالای ایران ظهر امروز میزبان هیأت بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان به ریاست «اولگ کوروبچنکو» معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان بود و سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران به همراه مدیران ارشد این بورس به تشریح کارکردها و معرفی بازارهای بورس کالا پرداختند.

در این نشست، شناسایی کالاهای موردنیاز طرفین مورد بحث و بررسی واقع شد به نحویکه امکان صادرات کالاهایی نظیر سیمان، برخی مواد پلیمری، مواد اولیه تولید انواع شوینده‌ها، آلومینیوم، مس، پسته و خرما به تاتارستان طرح و مورد اقبال وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان قرار گرفت. همچنین در مقابل امکان تامین برخی کالاهای اساسی موردنیاز کشور نظیر شکر، قراضه فولاد و پت گرید نساجی از این منطقه نیز از طریق بورس کالای ایران بررسی شد.

در این نشست طرفین توافق کردند به منظور بهبود بازاریابی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران و تسهیل امکان استفاده از فرآیندهای ارزیابی بورس و اطمینان از کیفیت کالا، امکان ایجاد انبارهای تخصصی تحت نظارت بورس کالا در این منطقه بررسی شود.

همچنین به منظور ایجاد نقشه راه همکاری دوجانبه و توافق در خصوص جزئیات و اولویت‌بندی کالاهای موردنیاز طرفین و نحوه تسویه و تحویل کالاها، کمیته مشترکی با حضور نمایندگانی از بورس کالا و صندوق حمایت از صادرات جمهوری تاتارستان تشکیل شد تا فرآیند پذیرش و عرضه کالاها برای طرفین تسریع شود.

کوروبچنکو، معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان پس از آشنایی با فرآیندهای بورس کالا، گردش مالی بالا و حضور عمده تولیدکنندگان بزرگ و کوچک ایرانی در این بورس، استقبال ویژه ای از مبادلات کالایی از این مسیر داشت.

تاتارستان یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است که صادرات محور بوده و قطب صنعتی و کشاورزی منطقه مرکزی روسیه و حوزه ولگا است که به واسطه قرار داشتن در مسیر کشتیرانی رود ولگا به بندر آستاراخان و دسترسی آسان‌تر بنادر ایران به این منطقه نسبت به سایر مناطق روسیه، از مزیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه برخوردار است. کازان مرکز جمهوری تاتارستان، خردادماه گذشته میزبان یک هیأت اقتصادی بلندپایه ایرانی بود و طی این سفر، تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف بین بخش صنعت و تجارت ایران و بخش تجاری و صنعتی جمهوری تاتارستان امضا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.