تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر : 1703

با توجه به چالش های مختلف ایران در صادرات؛

بازار عراق برای ایران کوچک تر می شود

بازار عراق برای ایران کوچک تر می شود
اخبار مالی- صادرات ایران به عراق در حال کمتر شدن است. تطبیق خود و روش های تجاری با شرایط جدید راه حفظ این بازار صادراتی برای ایران است.

به گزارش اخبار مالی به نقل از فارس،سید حمید حسینی، عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد دلایل کاهش صادرات به عراق، گفت: شرایط صادرات به عراق در حال سخت تر شدن است زیرا برخی از کالاهای صادراتی ما به این کشور نظیر شیرینی و شکلات، انواع نوشابه ها و بستنی به تولید داخلی در این کشور رسیده است. لذا تولید بسیاری از اقلام صادراتی ایران در عراق وحمایت های دولت عراق از تولید داخل و افزایش تعرفه های گمرکی از عوامل کاهش صادرات ایران به عراق است.

قطع صادرات برق، گاز و فرآورده های نفتی به عراق

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: قطع صادرات برق و کاهش صادرات گاز و فرآورده های نفتی نیز سه عامل موثر دیگر بر کاهش صادرات به عراق است.

وی گفت: اگر صادرات گاز سال گذشته که به آمار صادراتی تیرماه امسال اضافه شد را از میزان صادرات به عراق حذف کنیم، شرایط صادرات ما به عراق خیلی خوب نیست. ارزش صادرات ما به این کشور در هر ماه به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است این در حالی است که در سال گذشته علیرغم مشکلات ناشی از کرونا و بسته شدن مرزهای عربی در ماه های ابتدایی، به طور متوسط میزان صادرات ایران به عراق در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود.

حسینی بیان داشت: اگرچه در سال جاری در مجموع آمار صادراتی نسبت به سال گذشته رشد دارد اما این رشد به علت جبران افت صادرات در سال گذشته به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا است.

وی با اشاره به عدم امکان تردد تجار دو کشور به علت عدم صدور ویزا به علت محدودیت های ناشی از کرونا گفت: در توسعه روابط تجاری ترددها نقش بسیار مهمی دارد زیرا با برقراری ارتباطات اعتماد تجار به یکدیگر بیشتر می شود و معاملات شکل می گیرد در حالی که به علت محدودیت های کرونایی این رفت و آمدها کاهش یافته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: برگزار نشدن نمایشگاه های اختصاصی و بین المللی، انفعال و کم کاری سازمان توسعه تجارت، بلاتکلیفی اتاق مشترک و توقف فعالیت های اتاق مشترک ایران و عراق، بازگشایی مرز عراق به عربستان، تسهیل برای حضور اردن و مصر در بازار عراق و پذیرش تعرفه ترجیحی، حذف ایران از بازار خدمات فنی و مهندسی عراق به علت ناتوانی در تامین ضمانت نامه بانکی جهت شرکت در مناقصات و عدم تمایل دولت جدید عراق به توسعه روابط اقتصادی با ایران از دیگر عوامل موثر بر کاهش صادرات ایران به عراق است.

وی بیان داشت: نداشتن برندینگ و تولید کالا به برند شرکت ایرانی در عراق، نداشتن استراتژی صادراتی و فروش ریالی کالا، پایبند نبودن اتاق بازرگانی ایران به تعهداتش در زمینه بازاریابی و مشاورره بازرگانی، استفاده نشدن از ظرفیت ایرانیان مقیم در عراق وعراقی های مقیم در ایران و دانشجویان عراقی و مبارزه با شبکه اجتماعی نرم، عدم حضور در بازار هدف و نداشتن نماینده و تبلیغات و فقدان پیمان منطقه ای و توافقنامه تجاری با عراق از دیگر عوامل کاهش صادرات به عراق است.

 حفظ بازار عراق با روش های سنتی صادرات امکان پذیر نیست

حسینی با بیان اینکه برای حفظ بازار عراق باید برخی روش ها را تغییر دهیم، گفت: ما نباید فقط صادرکننده کالا به این کشور باشیم بلکه باید از روش های قدیمی فاصله بگیریم و نسبت به تولید مشترک اقداماتی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ بازار عراق باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم، افزود: در حال حاضر به دلیل حضور طالبان در افغانستان ممکن است تجارت ایران با کشور افغانستان دچار چالش شود بنابراین نباید برنامه ریزی جدی برای تجارت به عراق را فراموش کنیم و نباید اجازه دهیم که غفلت از این بازار صادرات ما را با این کشور دچار چالش کند.

براساس آمار گمرک صادرات ایران به عراق در مرداد ماه نسبت به تیرماه ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزشی نیز ۲۷ درصد کاهش داشته است.

به گفته حسینی رشد صادرات ایران به عراق در خردادماه نسبت به اردیبهشت امسال ناشی از افزودن میزان صادرات سال گذشته گاز به عراق در آمار صادراتی بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.