تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر : 6441

مقاله:

هزینه انتشار آلودگی پیمایش خودرو در ۲۰۰ هزار کیلومتر

هزینه انتشار آلودگی پیمایش خودرو در ۲۰۰ هزار کیلومتر
در نظر بگیریم که یک خودرو با طی مسافت 100 کیلومتر  6 لیتر بنزین مصرف می کند. و با سوزاندن بنزین در هر  100کیلومتر 13.8 کیلوگرم دی اکسید کربن ازاد می شود.بر این اساس یک خودرو که 200 هزارکیلومتر را بپیماید 27600 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند.

اخبار مالی به نقل از تولید سبز–  در جامعه مدرن امروزی، خودروها به یک وسیله حمل و نقل ضروری برای میلیون ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده اند. با این حال، راحتی و آسایشی که خودروها ارائه می‌کنند هزینه زیست محیطی قابل توجهی دارد. تولید و حرکت خودروها به مسائل زیست محیطی مختلف از جمله آلودگی هوا، کاهش منابع و تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

تولید خودروها شامل استخراج مواد خام مانند فولاد، آلومینیوم و پلاستیک است که به مقدار قابل توجهی انرژی و آب نیاز دارد. فرآیند تولید همچنین مقدار زیادی زباله و گازهای گلخانه ای تولید می کند که به آلودگی هوا و آب کمک می کند. علاوه بر این، حمل و نقل این مواد به کارخانه‌های تولیدی بر ردپای کربن تولید خودرو افزوده است.

هنگامی که یک خودرو تولید می شود، باید به نمایندگی ها و در نهایت به مصرف کنندگان منتقل شود. این فرآیند حمل و نقل شامل سوزاندن سوخت های فسیلی، در درجه اول بنزین و گازوئیل است که گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن را وارد جو می کند. انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها نه تنها به آلودگی هوا کمک می کند بلکه نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارد.

علاوه بر این، استفاده از خودروها به صورت روزانه منجر به هزینه های زیست محیطی اضافی، از جمله انتشار گازهای گلخانه ای، آلاینده های هوا و آلودگی صوتی می شود. وابستگی به خودروها برای حمل و نقل نیز به گسترش شهری، جنگل زدایی و تخریب زیستگاه کمک می کند.

حال ببینیم که یک خودروی بنزینی با فرض مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با طی مسافت ۲۰۰ هزار کیلومتر، چقدر به محیط زیست آسیب می رساند ( انتشارگازهای گلخانه ای و حرارت )؟

در نظر بگیریم که یک خودرو با طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر  ۶ لیتر بنزین مصرف می کند. و با سوزاندن بنزین در هر  ۱۰۰کیلومتر ۱۳.۸ کیلوگرم دی اکسید کربن ازاد می شود.بر این اساس یک خودرو که ۲۰۰ هزارکیلومتر را بپیماید ۲۷۶۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند.

توجه داشته باشیم که در سال ۲۰۲۳  ا تحادیه اروپا هزینه انتشار یک تن دی اکسید کربن ( هزینه اجتماعی تولید کربن) را به بیش از ۱۰۰ یورو افزایش داد، با احتساب این عدد و مقدار تولید کربن می توانیم هزینه تولید  دی اکسید کربنی را که توسط خودروی فرضی تولید می شود به مقدار ۲۷۶۰ یورو به دست آوریم.

از نظر تولید گرم نیز، سوختن بنزین انرژی را به صورت گرما آزاد می کند. مقدار دقیق گرمای تولید شده را می توان بر اساس میزان انرژی بنزین محاسبه کرد که تقریباً می باشد

۳۴.۲ مگاژول در لیتر بنابراین، مجموع گرمای تولید شده از سوزاندن ۱۲۰۰۰ لیتر بنزین عبارت است از:

مجموع گرمای تولیدی = ۱۲۰۰۰ لیتر * ۳۴.۲ مگاژول در لیتر = ۴۱۰۴۰۰ مگاژول

اگر معادل بازده گرمایی یک بخاری برقی یک کیلووات وات ساعت را تقریباً ۱۱۳۷۷۸ درنظر بگیریم  گرمای تولید شده توسط یک خودرو پس از پیمایش ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر برابر با ۱۱۳۷۷۸ ساعت کار مواوم یک بخاری برقی می شود.

.به نظر می رسد برای کاهش هزینه های زیست محیطی ناشی از خودروهای بنزینی، ترویج گزینه های حمل و نقل پایدار مانند حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی ضروری است. علاوه بر این، پیشرفت در وسایل نقلیه الکتریکی و سوخت های جایگزین می تواند به کاهش ردپای کربن در بخش حمل و نقل کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.