تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۶
کد خبر : 1302

به دنبال افت فشار میادین؛

برنامه های وزیر نفت برای میادین از رده تولید خارج شده چیست؟

برنامه های وزیر نفت برای میادین از رده تولید خارج شده چیست؟
اخبار مالی- با استفاده از میادین نفتی و گازی، این میادین افت فشار و کاهش تولید رو به رو می شوند و در حال حاضر میادین کشور با افت فشار روبه رو شده اند و کاهش سرمایه گذاری نیز در کنار این موضوع موجب کاهش تولید این میادین شده است.

به گزارش اخبار مالی، افت تولید میادین کشور که نیمه دوم عمرشان را طی می کنند و همچنین سرمایه گذاری کم در این میادین در حالیکه برای حفظ این میادین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه لازم است از جمله مشکل های اصلی وزارت نفت هستند.

جواد اوجی در خصوص این دو چالش وزارت نفت در برنامه گفتگو ویژه خبری گفت: در میادین نفتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه افت تولید در یک سال به دلیل افت فشار اتفاق می افتد؛ در حال حاضر نیز ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در میادین گازی در پالایشگاه ها داریم. برای مثال، در پارس جنوبی ۴۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب و در پالایشگاه پارسیان ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم که قبلا گاز از این میادین استخراج می شد اما به دلیل افت فشار و کاهش تولید الان بلااستفاده مانده اند.

اوجی در ادامه گفت: برای جبران افت فشار و کاهش تولید باید چاه های جدید زد، تعمیرات انجام شود و … تا بتوان سقف تولید را حفظ کرد.

اوجی سرمایه گذاری را یکی از راهکارهای جبران این کاهش تولید دانست و گفت: در گذشته سالانه ۴ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری می شد اما در چند سال اخیر به دلیل عدم سرمایه گذاری افت شدیدی در میادین نفتی و گازی به وجود آمده است.

وی ضمن اینکه عمر تاسیسات نفتی ایران بالای ۵۰ سال است درصورتی که در دنیا میانگین عمر آن ها ۲۵ سال است تشریح کرد: یک بخش از سرمایه گذاری به تاسیس و تعمیرات اختصاص می یابد؛ برای مثال، شرکت مدیریت مناطق نفت خیز برای بازسازی تاسیسات خود ۷۰۰ تا ۱ میلیارد دلار درخواست مالی کرده است.

وزیر نفت در ادامه گفت: بخش دیگر سرمایه به حفظ نگهداشت تولید اختصاص می یابد تا بتوان سقف تولید ۴ میلیون بشکه نفت و یا ۱ میلیارد متر مکعب گاز روزانه را حفظ کرد. کارشناسان حداقل سرمایه برای این بخش را ۱۵ میلیارد دلار برآورد کردند.

اوجی توسعه میادین جدید را سومین بخش برای تخصیص سرمایه معرفی کرد و اظهار داشت: توسعه میادین جدید در ۴ سال نیازمند ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار است.

وی در ادامه حفظ نگهداشت را یکی از اولویت های وزارت نفت به منظور برداشت حداکثری با در نظر گرفتن میادین مشترک دانست که به انعقاد قراردادهای پیمانکاری در چندسال اخیر بدین منظور اشاره کرد.

اوجی برای تامین نیاز مالی در این حوزه به شکل گیری کارگروه اقتصادی در دولت، طرح استفاده از محصولات این میادین تا ۵۰ درصد برای سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی، مشارکت مردم در توسعه این میادین و استقبال از سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خارجی همسو با دولت سیزدهم اشاره کرد.

اوجی در خصوص حق مالکیت سرمایه گذاران در میادین نفتی گفت: میادین نفتی و گازی جز انفال هستند و مالیکت آن ها را نمی توان به هیچ عنوان طبق قانون اساسی به کسی واگذار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.