تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۲۵
کد خبر : 342

رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان اظهار داشت:

عامل رانت در صنعت سیمان، قیمت گذاری های دستوری بود

عامل رانت در صنعت سیمان، قیمت گذاری های دستوری بود
اخبار مالی- رانت در صنعت سیمان باعث می شد هر پاکت سیمان 16 هزارتومانی، با قیمت 60 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که این روند مبلغی 6 تا 7 هزار میلیاردی را عاید واسطه ها که حداکثر 15 نفر هستند کرد.

به گزارش اخبار مالی، رضا جمارانیان، رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان در برنامه صبح بخیر ایران، اظهار داشت: در هر زمان که ما از نظام عرضه و تقاضا فاصله گرفتیم و قانونی خاص و یا قیمت های دستوری را اعمال کردیم؛ فقط رانت و فساد برای عده ای درست کردیم که از آن رانت و فساد استفاده کردند. در صنعت سیمان نیز همین اتفاق افتاده است که این وضع به ضرر هم تولید کننده و هم مصرف کننده شده است.

جمارانیان تشریح کرد: برای مثال در زمستان سال گذشته، ما موظف بودیم هر پاکت سیمان را به قیمت ۱۶ هزار تومان بفروشیم؛ عاملین و واسطه ها سیمان را با این قیمت از درب کارخانه می خریدند و هر پاکت سیمان با قیمت ۶۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید. این روند در سه ماه زمستان با توجه به تناژ فروش مبلغی بالغ بر ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان را عاید واسطه ها کرده است.

وی در ادامه گفت: من به جرِئت می توانم بگویم در این مدت، خریدار ۷۰ درصد محصولات حداکثر شاید ۱۵ نفر باشند. من از دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات درخواست می کنم برای رسیدگی به مسئله رانت در صنعت سیمان ورود کنند.

جمارانیان در خصوص قیمت سیمان پس از عرضه در بورس کالا گفت: از اردیبهشت امسال قیمت هر پاکت سیمان ۲۲ هزار تومان مصوب شد، پس از یک سال و نیم در ۹ خرداد ماه  توانستیم سیمان را در بورس کالا عرضه کنیم تا بتوانیم از قیمت گذاری دستوری، فساد و رانت خارج شویم، قیمت مصوب ۲۲ هزار تومانی در طی یک رقابت اندک، به ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان در بورس کالا رسید. این قیمت مربوط به ۹ خرداد تا ۱۴ تیرماه، قبل از قطعی برق است.

 او در ادامه گفت: قیمت سیمان از ۱۶ هزارتومان به ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان رسید که این افزایش قیمت عاید تولید کننده شد وسیمان ۶۰ هزار تومانی که مصرف کننده خریداری می کرد به ۳۲ الی ۳۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد و عملا رانتی که در قیمت کالا وجود داشت از بین رفت.

وی در خصوص راهکار صنعت سیمان برای اینکه سیمان عرضه شده در بورس به دست دلالان و یا سرمایه گذارانی که با سرمایه گذاری پول مازاد خود موجب افزایش قیمت می شوند مانند آنچه در صنعت خودرو شاهد هستیم گفت: با مذارکاتی که با بورس کالا صورت گرفت و استفاده از ابزار بورس کالا دو بخش را در نظر گرفیتم که یکی از این راهکارها این است که  کامیون های حداقل ده تنی می توانند بارگیری داشته باشند و حداقل خرید باید ده تن باشد، سقف خرید را نیز در استان ها و شرکت های مختلف از ۲۰۰ تن ۵۰۰ تن برای یک هفته تعیین کردیم تا مشتری ای نتواند حجم ۴ یا ۵ هزار تن را خریداری کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.