تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر : 230

به کارگیری ESG در نظام های بانکی

جنیفر گری مدیر کل EMEA

تاثیرپذیری موسسات مالی از متغییرهای زیست محیطی

تاثیرپذیری موسسات مالی از متغییرهای زیست محیطی
گنجاندن ESG در تجزیه و تحلیل ریسک اعتباری موسسات و شرکت ها در حال رشد است.

تلفیق دستورالعمل های زیست محیطی، اجتماعی و حکومتی (ESG) به طور فزاینده ای بر جریان تسهیل پول توسط موسسات مالی تاثیر می گذارد. تامین مالی پایدار یک مفهوم و فعالیت جدیدی نیست. بر اساس توافق نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ و اهداف توسعه پایدار برای سال ۲۰۳۰ بر این مورد تاکید شده است اما چرا ESG به تازگی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است؟
بیماری کووید ۱۹ به گونه ای بی سابقه پویایی اقتصاد جهانی را دگرگون کرد و همزمان با بروز بحران، بسیاری از مشاغل و سرمایه گذاران شروع به تغییر تمرکز خود بر فرصت های سرمایه گذاری کردند چرا که عوامل محیطی و اجتماعی را از جمله موارد مقاومت در مقابل اهداف مورد توجه خود بر فرصت های سرمایه گذاری پیش از کرونا دیدند.
پس از همه گیری کرونا، موضوعات مربوط به برابری انسان ، دسترسی عمومی به خدمات بهداشتی و رفاه اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. به سرعت مشخص شد که مسائل زیست محیطی و اجتماعی تأثیر عمیق و مستقیمی بر ثبات اقتصادی دارند و این درحالی بود که با اقدامات صورت گرفته دولتها و سازمانها در سرتاسر جهان، همه گیری کرونا در مسیر کنترل شدن حرکت می کند، ذینفعان – از جمله مشتریان و سرمایه گذاران، خواهان ایجاد و توسعه مقررات نظارتی برای یافتن راهی جهت ایجاد جهانی بهتر و متفاوت با قبل از پاندمی هستند، نکته این که هسته اصلی این درخواست ها مسائل زیست محیطی ، اجتماعی و حاکمیتی است. نیوزیلند یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه است و اولین کشوری است که قانونی را وضع کرد تا بر طبق آن بانک ها ، بیمه ها و مدیران سرمایه گذاری مجبور شوند تأثیرات تغییرات آب و هوایی را بر تجارت خود گزارش دهند.
همانطور که به یک وضعیت طبیعی جدید نگاه می کنیم، در اینجا سه راهی وجود دارد که ESG امروز بر بانکداری تأثیر می گذارد.
کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و رسیدن به توازن صفر برای جلوگیری از گرمایش بیشتر کره زمین هدف اساسی سیاست های اقلیمی است. در سراسر جهان ، تعداد فزاینده ای از دولت ها اهداف و برنامه هایی را برای دستیابی به صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ و یا زمانی زودتر معرفی می کنند ، صنعت مالی نیز لازم استاز این روند پیروی کند، اما در حال حاضر تعداد اندکی از سازمانهای مالی و سرمایه گذاران متعهد هستند که پرتفوی خود را بر اساس کنترل گازهای گلخانه ای و از همه مهمتر دی اکسید کربن تراز کنند. اما حفظ پایداری زمین و همراهی با رویکرد کربن صفر برای موسسات مالی یک ضرورت است چرا که هم اکنون در مکالمات روزمره مشتریان این موسسات، تقاضا برای تغییرات گسترده در نگرش و عملکرد موسسات مالی نسبت به ESG مشاهده می شود. به عنوان مثال ، موسسه های مالی بزرگی چون بارکلی و سانتاندر هر دو متعهد شده اند که تا سال ۲۰۵۰ در سرمایه گذاری های خود، خالص انتشار کربن را به صفر برسانند.
گنجاندن ESG در تجزیه و تحلیل ریسک اعتباری موسسات و شرکت ها در حال رشد است. این روند از زمانی آغاز شد که (PRI) سازمان اصول سرمایه گذاری مسئولانه ESG را در ابتکار ریسک و رتبه بندی اعتبار با هدف افزایش ادغام شفاف و سیستماتیک در ارزیابی های خود به کار گرفت.
مقررات ESG با سرعت بالایی در حال تکامل است. افشای اجباری این عوامل سه گانه در حال جلب توجه است و مقامات بانکی اروپا (EBA) در ماه های اخیر دستورالعمل های تجویزی در مورد ایجاد و نظارت بر تخصیص وام و پرداختن به شیوه های اعطای اعتبار توسط بانک های اروپایی را منتشر کرده است؛ این دستورالعمل ها از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ به اجرا در می آیند بر اساس این دستورالعمل ها بانکها به در نظر گرفتن خطرات مرتبط با عوامل ESG در شرایط مالی وام گیرندگان ، به ویژه تأثیر احتمالی عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی ملزم شده اند. بانک ها با تقویت قابلیت های داده خود با ابزارهای هوشمند می توانند برای افزودن میثاق و زمینه برای کمک به جمع آوری، اعتبارسنجی و تجزیه و تحلیل، تجدید ساختار انجام دهند و همچنین می توانند با مدیریت ریسک های موجود در این مسیر از قرار گرفتن در معرض خطرات ناشی از عوامل ESG پیش گیری کنند.
آنها بدین وسیله می توانند افزایش پایداری در کل بخش مالی را با افزایش انعطاف پذیری تقویت کرده و اقتصادها را برای تأثیرات آینده آماده کند. اما مهمتر از آن، می تواند به هدایت سرمایه جهانی به سمت فعالیتهایی برای حمایت از رشد اقتصادی و در عین حال کاهش فشار بر محیط زیست کمک کنند.

 فصلنامه اخبار مالی، شماره ۲۷

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.