تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر : 6075

رونمایی از طرح «ره‌نگاشت فین تک» بانک مرکزی

رونمایی از طرح «ره‌نگاشت فین تک» بانک مرکزی
اخبار مالی: در زمینه فناوری، هرگونه هزینه‌ای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و هزینه در زیرساخت‌های مناسب دیجیتال بر اساس یک تصویر وسیع (big picture) سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح «ره‌نگاشت فین تک» بانک مرکزی با اشاره به آثار اقتصادی مباحث حوزه فناوری‌های نوین تاکید کرد: در زمینه فناوری، هرگونه هزینه‌ای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و هزینه در زیرساخت‌های مناسب دیجیتال بر اساس یک تصویر وسیع (big picture) سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین و ارزان‌ترین خدمت باید بدون محدودیت زمان و مکان و در جهت رشد تولید و مهار تورم در تراز مردم ارائه شود، گفت: در کنار تقویت رفاه اجتماعی باید بستر مناسبی به منظور افزایش بهره وری و رشد اقتصادی مهیا شود.

قائم‌مقام بانک مرکزی، پیاده‌سازی طرح‌های حوزه فناوری نوین را نیازمند همکاری مردم و دولت دانست و گفت: دوره زمانی «ره نگاشت» که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده است و بر اساس ره‌نگاشت، بانکداری نوین و فین تک‌ها در خدمت رفاه اجتماعی است و تلاش می‌کنیم با کمترین صرف هزینه به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

ابوالحسنی با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی برنامه‌های فعلی، تأکید کرد: اساساً در دیجیتال سازی هدفمان این است که به علم اقتصاد کمک کنیم و البته اساس اقتصاد نیز رفاه است. البته در بانکداری نوین فین تک نیز در خدمت رفاه اجتماعی است و نیازمند آن است که با کمترین صرف هزینه به نتیجه مطلوب دست یابیم. در علم اقتصاد نیز به این امر بهره‌وری گفته می‌شود، پس در همه برنامه‌ریزی‌ها باید بهره‌وری و اثربخشی را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: پیاده‌سازی طرح‌های حوزه فناوری نوین نیازمند همکاری مردم و دولت است و در دوره زمانی «ره نگاشت» نیز که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده و در طول دوره برنامه هفتم توسعه است باید بدانیم به کجا خواهیم رسید.

این مقام مسوول بانک مرکزی یادآور شد: ما نیاز به مقررات داریم، اما به‌طور قطع نباید مقررات دست و پاگیر وضع کنیم. ضروری است تصویر وسیعی از موضوعات در بانکداری دیجیتال و بانکداری داشته باشیم و در این زمینه باید به بانک مرکزی کمک شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه این فرایند انتظارات را از بانک مرکزی بالا می‌برد، تصریح‌کرد: باید شرایط خود را در قیاس با جهان بررسی کنیم. اگر قرار است در سال ۱۴۰۴ به رتبه نخست علمی و فناوری در منطقه دست یابیم، باید ببینیم در کجا قرار داریم و چقدر راه باقی مانده است؟

وی معتقد است: با وجود همه تلاش‌ها، تحقق این اهداف نیازمند کمک همگانی برای دست یابی به حالت ایده آل است. حالت ایده آل به معنای در نظر گرفتن اهداف ره‌نگاشت و نیز آینده نگری برای سالیان بسیار طولانی مدت در برنامه‌ریزی هاست و با چنین دیدگاهی در می‌یابیم که کار سنگینی پیش روی ماست.

قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به نقش استفاده از فناوری‌های نوین در تقویت نظارت‌های سیاستگذار پولی، ادامه داد: در مرحله کنونی به دنبال آن هستیم که در بخش نظارت جریان گردش وجوه را رصد کنیم، در حکمرانی ریال هنوز راه بسیاری داریم و کامل نیستیم تا این گونه بتوانیم همه تحولات را در گردش وجوه پیگیری کنیم.‌ پس باید big picture را برای سال‌های آینده پیش‌بینی کنیم؛ بنابراین ما باید دست‌کم تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با کمترین هزینه و زمان افراد به خدمات خود برسند.

وی اضافه‌کرد: بانک مرکزی اقداماتی برای کنترل نقدینگی انجام داده و مسیری مطلوب را سپری کرده است، اما هنوز نقدینه خواهی به علت تورم زیاد است، البته نیازهای واقعی بنگاه‌ها به منابع را بر اساس اظهار خود آن‌ها ثبت می‌کنیم که این مورد نیز مهم است.

ابوالحسنی خاطرنشان‌کرد: اگر از باب تقاضا و نقدینگی به موضوع نگاه کنیم، باید به گونه ای باشد که نقدینگی مورد نیاز کشور را پیش بینی و برای آن برنامه ریزی کنیم، زیرا در حال حاضر همه به دنبال نقدینگی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.