تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر : 6058

سومین بورس رسمی کشور ۱۵ ساله شد

سومین بورس رسمی کشور ۱۵ ساله شد
اخبار مالی: اکنون باگذشت ۱۵سال از آغاز به کار فرابورس، شاهد حضور بیش از ۷۰۰ نماد از بنگاه‌های کوچک و بزرگ کشور در بازارهای آن هستیم.

فرابورس در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرد و اکنون باگذشت ۱۵سال شاهد حضور بیش از ۷۰۰ نماد از بنگاه‌های کوچک و بزرگ کشور در بازارهای آن هستیم، طی این ۱۵ سال فرابورس در مسیری رو به رشد حرکت کرده و امروز توانسته ارزش بازاری ۲.۴ میلیون میلیارد تومانی را رقم بزند.

فرابورس در ۸ بازار متنوع انواع ابزارهای مالی را برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، در اختیار سرمایه‌گذران خود قرار می‌دهد، این بازار رسمی کشور طی سال‌های اخیر توانسته نقش پررنگی در معرفی ابزارهای جدید، تأسیس بازارهای نو و تأمین مالی به روش‌هایی به‌روز در بازار سرمایه داشته باشد به نحوی که ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه از مسیر فرابورس رقم خورد.

در حال‌حاضر توسعه سکوهای تأمین مالی جمعی با هدف رفع مشکلات تأمین مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های استارتاپی از دیگر دغدغه‌های فرابورس است که به‌طور جدی در حال پیگیری است همچنین رقم تأمین مالی جمعی در فرابورس از ابتدای سال تا کنون از عدد ۲.۴ هزار میلیارد تومان عبور و رکوردی جدید به ثبت رساند.

هدایت سرمایه‌گذاران کوچک و سرمایه‌های خرد نیز از دیگر رسالت‌های فرابورس است که این مهم با ایجاد تنوع در بازارهای سرمایه‌گذاری انجام‌شده، این بازارامسال توانست رکورد حضور بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری و میزان ۲.۴ هزار میلیارد تومان «کراد فاندینگ» را به ثبت برساند.

حضور بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، مختلط، سهامی، زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، جسورانه و خصوصی می‌شود گواهی بر این است که فرابورس پاسخ گوی تمامی سرمایه‌گذاران با سطح ریسک‌پذیری مختلف است.

از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ عرضه اولیه با ثبت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی در فرابورس صورت گرفته است.

سهم ۶۴ درصدی فرابورس در تأمین مالی مبتنی بر بدهی بخش خصوصی در طول امسال از دیگر مسائل حائز اهمیت بوده، همچنین طی این مدت بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پذیره‌نویسی در فرابورس صورت گرفته است.

در مجموع می‌توان گفت این مجموعه در سال ۱۴۰۱ ( ۲۵۰ هزار میلیارد تومان) از روش‌های متنوع شامل عرضه‌های اولیه، اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران، صنایع، دولت و … تامین مالی انجام داده در حالی که طی هفت ماه نخست امسال این عدد به (حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.