تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر : 6318

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

نقش بخش خصوصی در بازار سرمایه افزایش می‌یابد

نقش بخش خصوصی در بازار سرمایه افزایش می‌یابد
اخبار مالی: افزایش نقش بخش خصوصی در بازار سهام یکی از برنامه‌های جدی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

 

مجید عشقی،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه جشنواره تقدیر از پژوهشگران صنعت کارگزاری درباره نقش بخش خصوصی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، گفت: افزایش نقش بخش خصوصی در بازار سهام یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی با بیان این که اقداماتی نیز در راستای افزایش نقش واقعی بخش خصوصی در بازار سرمایه طی چند سال اخیر صورت گرفته، افزود: در رابطه با تامین مالی از طریق اوراق بدهی نیز نقش بخش خصوصی واقعی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است‌.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به تاکیدات رهبری تمام تلاشمان را در راستای افزایش سهم بخش خصوصی واقعی در حوزه‌های تامین مالی و پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه انجام خواهیم داد.

عشقی، همچنین با اشاره به این که معقوله پژوهش بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود در آینده شاهد پررنگ‌تر شدن این امر باشیم، افزود: در اوایل دهه هشتاد به ندرت شاهد افراد متخصص و کارشناسان مالی در صنعت کارگزاری بودیم و چندان امکان صحبت در خصوص ابزارهای مالی فراهم نبود، این در حالیست که اکنون این مسائل رفع شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در بند ۲۰ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار نیز به بحث پژوهش و تحقیق به عنوان یک اصل کلی توجه شده،گفت: ماهیت بازار سرمایه به نحوی است که نمی‌توان بدون تحقیق شاهد توسعه بازار سرمایه بود.

عشقی با اعلام این که اگر بحث‌های پژوهشی کمک‌کننده به بخش‌های عملیاتی نباشد قطعا نمی‌توان شاهد توسعه بود، افزود: در سال‌های اخیر بازار سرمایه توانسته نقش ۳۰ درصدی در تامین مالی داشته باشد که این نقش اکنون در حال پررنگ‌تر شدن است اما این امر نیازمند ابزارهای جدید و توسعه پژوهش است.

وی با تاکید بر این که به طور حتم در حوزه صنایع کوچک نیازمند ابزارهای جدید در بحث تامین مالی هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های نظارتی به ویژه در بحث کارگزاران نیز ابزارهای جدید باید توسعه یابند که این امر مهم نیازمند پژوهش است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: هسته‌های خوبی در بازار سرمایه در بحث پژوهش شکل گرفته که مسائل تحقیقی و نوآوری‌ها را در آنجا مطرح می‌کنیم.

عشقی گفت: کانون کارگزاران در سال‌های اخیر نقش قابل توجهی را در حوزه آموزشی ایفا کرده اما چندان در بحث پژوهش ورود نکرده که انتظار می‌رود در این حوزه نیز فعال تر شود و گام‌های مهمی را بردارد.

وی به مقررات و قوانین بازار سرمایه تاکید کرد و اظهار داشت: اجرای این قوانین نیازمند یک فرایند سیستماتیک است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سازمان بورس و اوراق بهادار نیازمند افزایش هم‌افزایی هستیم تا یک حلقه اصلی را در بازار سرمایه تشکیل دهیم، زیرا این موضوع می‌تواند موجب رفع مشکلات بازار سرمایه و افزایش نوآوری‌ها در بلند مدت شود.

 

ارتقاء فعالیت کارگزاران با بهره‌مندی از نتایج پژوهش‌ها

عظیم ثابت، دبیر کل کانون کارگزاران در جشنواره تقدیر از پژوهشگران صنعت کارگزاری، اظهار کرد: بحث پژوهش که مسئله بسیار مهمی است به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده بازار سرمایه تلقی می‌شود، زیرا این مساله یکی از مسیرهای اثرگذار است که می‌تواند ریل‌گذاری مناسبی برای پیشبرد توسعه این صنعت باشد.

وی افزود: رویکرد ما در این پژوهش بدین نحو بود که قرار شد اشخاص فعال در حوزه کارگزاری ها آثار مکتوب خود را که از سال ۱۴۰۱ به نگارش درآورده‌اند برای ما ارسال کنند.

دبیر کل کانون کارگزاران تصریح کرد: بحث مربوط به پژوهش از اهمیت بالایی در ترویج نوآوری و خلاقیت برخوردار است و توسعه ارتباطات و ارتقای عملکردها در صنعت کارگزاری نیازمند نتایج پژوهش‌ها است.

ثابت به نقش بسیار کم دانشگاه‌ها در حوزه بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: اکنون تلاش‌هایی برای افزایش بهره‌مندی از نظارت اساتید در حوزه‌های نهادهای مالی صورت گرفته است.

دبیر کل کانون کارگزاران در پایان تاکید کرد: از سال آینده فراخوان پذیرش مقالات مربوط به پژوهش صنعت کارگزاری را زودتر اعلام خواهیم کرد تا پژوهشگران با آمادگی بیشتری در این حوزه حضور یابند.

 

اهمیت مسئله پژوهش

در ادامه رضا راعی، رئیس انجمن مالی با بیان این که یکی از دلایلی که کشور چین در حوزه‌های اقتصادی و فناوری پیشرفت کرده، مسئله پژوهش است،گفت: کشور ایران نتوانسته علی‌رغم ظرفیت قابل توجه در این حوزه چندان مثمرثمر واقع شود.

وی با اشاره به این که مسئله پژوهش شالوده پیشرفت کشورهای توسعه یافته است، افزود: یکی از محاسن بازار سرمایه در حال حاضر بحث ارتباط مسئولان بازار سهام با دانشگاه‌ها است.

رئیس انجمن مالی گفت: در سه دهه اخیر بازار سرمایه در حوزه ابزارها در مقایسه با بازار پول پیشرفت قابل توجهی داشته است.

راعی با تاکید بر این که بازار سرمایه اکنون در مقایسه با دهه هفتاد بسیار تعمیق یافته که این نشان از رشد معنا دار آن است، تصریح کرد:در گذشته مباحثی که در مورد امور مالی و اقتصاد مالی تدریس‌ می‌شد، بسیار ساده و ابتدایی بود اما اکنون به مباحث روز دنیا مانند هوش مصنوعی نیز پرداخت می‌شود.

 

رئیس انجمن مالی با بیان این که در بسیاری از کشورهای پیشرفته پایه تنظیم بودجه بر اساس بازارهای مالی در نظر گرفته می‌شود،گفت: انتظار می‌رود در آینده نزدیک نیز به جایگاهی برسیم که مبنای GDP کشور را براساس بازارهای مالی تنطیم کنیم.

وی گفت: در سه دهه اخیر در حوزه ابزارها بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول پیشرفت قابل توجهی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.