تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر : 3153

تهاتر نفت با کالاهای اساسی آمریکای لاتین

وزیر نفت تلاش روسیه برای تاثیر بر نفت ایران را تکذیب نکرد

وزیر نفت تلاش روسیه برای تاثیر بر نفت ایران را تکذیب نکرد
اخبار مالی- همکاری ایران و آمریکای لاتین در تهاتر نفت و صنایع نفتی با محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی.

صادرات نفتاخبار مالی-جواد اوجی، وزیر نفت ج.ا.ایران در حاشیه جلسه هیأت دولت و در واکنش به شایعه تلاش روسیه برای افزایش فروش نفت به‌منظور اثرگذاری بر بازار ایران گفت: روسیه تخفیف‌هایی برای خریداران‌ نفت در نظر گرفته اما با توجه به تحریم‌هایی که از طرف غربی‌ها علیه این کشور اعمال شده، پیدا کردن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد.

با حمله روسیه به اوکراین، تحریم های گسترده ای علیه روسیه اعمال شد. دراین میان تحریم های نفتی و گازی به دلیل جایگاه روسیه در بازار انرژی های هیدروکربنی دارای اهمیت دوچندانی هستند. پیش بینی های اولیه حاکی از افت شدید صادرات نفت روسیه بود اما این کشور با الگوبرداری از روش ایران برای دورزدن تحریم ها اقدام به اعمال تخفیف های بسیار بالا تا ۴۰ درصد بر روی محموله های نفت و گاز خود کرد. و مهمتر این که بازارهای ایران را در چین و هند هدف خود قرار دا به ترتیبی که طبق اعلام شرکت کپلر صادرات نفت ایران در‌ماه آوریل نسبت به ۳‌ماهه نخست امسال، بیش از ۳۴‌درصد کاهش یافت. روسیه پیش از این نیز در نشست اوپک پلاس در همکاری با سیاست های عربستان، فشار بر صنعت نفت ایران را به مورد اجرا گذاشته بود. روسیه همچنین در یک رقابت غیرمنصفانه برخی از کریدورهای حمل و نقل انرژی بین المللی را از مسیر ایران به مسیر های دیگر منتقل کرد دراین زمینه می توان به مسیر انتقال گاز به اروپا اشاره کرد.

نفت و گاز ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می دهند و صنعت نفت ایران به عنوان یک رقیب قدرتمند همیشه مورد توجه کرملین قرار داشته است.

اوجی در ادامه مصاحبه خود گفت: همه دنبال مشتری برای نفت هستند؛ به ویژه پس از تحریم‌هایی که روسیه در زمینه انرژی شده است. خوشبختانه ما مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی‌ کرده‌ایم‌ که به صادرات نفت کمک می‌کند و این روند با قوت ادامه می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کامل شدن اقدامات مطالعاتی میدان گازی آرش، گفت: وزارت امور خارجه در حال رایزنی با کویت و عربستان برای حل اختلاف مربوط به بهره‌برداری از این میدان است و به زودی نصب سکو هم انجام خواهد شد.

اوجی در ادامه به سفر ۱۰ روزه خود به برخی کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ظرفیت‌های خوبی در بخش بالادستی در زمینه تولید نفت و گاز و در حوزه صنایع پایین دستی مانند احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی دارد و در این سفر توافقاتی خوبی در زمینه فروش نفت، صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میادین نفتی و گازی آنها صورت گرفت و در زمینه افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت هم تفاهم خوبی داشتیم.

وی تصریح کرد: میانگین بارش سالانه این کشورها بیش از دو هزار میلی‌لیتر است و ظرفیت خوبی در بخش کشاورزی دارند که برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی و کشاورزی هم توافقاتی با این کشورها داشتیم و اسنادی در این خصوص امضاء شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.